יום חמישי, 23 בפברואר 2012

מס"ע- מופת סובב עולם


נושא הקטגוריה: חינוך מיוחד ולקוי למידה

לאחרונה אנחנו שומעים עוד ועוד על תופעת ה ADHD   ו ADD שמתפרצת בקרב בני נוער וגם בקרב העמים השונים שהולכים ומגילים את התופעה וגם אצל אנשים שהם יותר מבוגרים שחלקם אפילו כבר מורים. הפרעת קשב יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. היא עלולה להפריע בלמידה, בעבודה, ביחסים בין אישיים.

ADHD  או הפרעת קשב וריכוז, היא תופעה הבאה בין היתר לידי ביטוי ב"תזזיתיות" וקושי להישאר מרוכז לאורך זמן. הפרעת קשב וריכוז אינה מאפיינת ילדים בלבד, כפי שנהוג אולי לחשוב, אלא אנשים בגילאים שונים. קשב ריכוז או "הפרעות קשב" בשמם הכולל, הן לקויות למידה נפוצות. "אבחון פסיכו דידקטי" וסוגים נוספים של אבחון הפרעות קשב יכולים לתת להורה אבחון קשב מוגדר שיספק תמונה כוללת על הפרעת קשב או בעיית קשב וריכוז נוספת ממנה סובל הילד.

הפרעות קשב וריכוז נכללות בתוך טווח של בעיות וקשיי למידה. ליקויי הלמידה כוללים בתוכם גם דיסלקציה ודיסקלקוליה ועוד לקויות למידה שונות. ההבדל בין הלקויות הלמידה הללו להפרעות קשב וריכוז, הוא בכך שלקויות הלמידה נובעות בעיקר מבעיה נוירולוגית. לעומת זאת, הפרעות הקשב והריכוז קשורות גם למצבים רגשיים.

ישנם גם מחקרים שמוכחים שסטודנטים עם לקויות למידה יש ציונים יותר טובים

מהמדור: חינוך מיוחד ולקויי למידה "ממוצע הציונים בלימודי תואר ראשון של סטודנטים עם ליקויי למידה גבוה מממוצע הציונים של סטודנטים שאינם לקויי למידה." -כך עולה ממחקר ישראלי שהוצג באחרונה בכנס בינלאומי ללקויות למידה בטקסס.

לפי דעתי הסיבה לכך היא שאותם סטודנטים מקבלים תמיכה מהאקדמיה ויש להם כוח רצון חזק יותר להצליח ולהראות שהם כמו כולם והם יכולים להצליח ולהוציא ציונים גבוהים יותר.

חשוב לצין שלא כול מי שיש לו בעיות קשב הוא עם בעיות למידה, עוד אציין שזוהי לא מחלה ואין צורך להתבייש בה.



כתבה אחת מתוך ה-12: היא הפרעת לקות למידה לא-מילולית (NLD) - קווים מנחים לטיפול בקשיים בתפיסה חברתית:

לקות למידה מתקשרת לרוב עם קשיים שפתיים שונים הקשורים בקריאה וכתיבה. (NLD). לקות זו מוכרת פחות בשל השכיחות הנמוכה יחסית באוכלוסייה ובשל מיעוט במחקרים בתחום.

רוב האנשים שסובלים מלקות זו עוברים סימפטומים של קושי בזיכרון ודימוי חזותי תפיסה מרחבית לקויה וקושי ביחסים מרחביים, קושי בקואורדינציה, בעיות שיווי משקל, קושי במיומנויות מוטוריות. בפאן הלימודי: קושי במתמטיקה, הבנת הנקרא, כתב יד, קושי באיות תבניות לא צפויות, בעיה בארגון, פתרון בעיות, חשיבה מופשטת, נקודות חוזק: זיכרון מילולי ושמיעתי. בפאן החברתי: קושי להבין תקשורת לא-מילולית, חסר משמעותי בשפיטה ואינטראקציה חברתית. בפאן הרגשי: פחד ממקומות חדשים ומשינויים בשגרה, סיכון להתפתחות חרדה ודיכאון עם ההתבגרות.

הדרכי טיפול הם מאוד עדינים ומיוחדים: לדעת, ללמוד מה הילד מסוגל ולא מסוגל לעשות להפיק את   

מנקודות החוזק של הילד ועבוד על נקודות החולשה, להתבונן בילד בסיטואציות חדשות על מנת ללמוד כיצד הוא מתנהג ולסייע לו. עבודה מאוגד אינטנסיבית עם הילד.

באופן אישי אותי המאמר לימד על הלקות הזו שלא ידעתי על קיומה, וכך ניראה לי שעוד אנשים למדו ממאמר זה. היא יכולה לתרום ולעזור להורים שמתמודדים עם ילד כזה בבית יש במאמר הזה הכול מאיך מגלים ועד דרכי טיפול וגם סיפור אישי מאוד מרגש על נער בעל אותו סינדרום NLD שהיה בטיפול מגיל 17 עד 18, התגייס לצה"ל והצליח להשתלב חברתית באופן תקין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה